Friday, August 27, 2010

10 PETANDA DIA JODOH KITA

Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)


Gunakan seluruh pancaindera


Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.


1.Bersahaja


Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.


2.Senang bersama


Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.


3.Terima kita seadanya


Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.


4.Sentiasa jujur


Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.


5.Percaya Mempercayai


Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.


6.Senang Bekerjasama


Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?


7.Memahami diri kita


Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.


8.Tampilkan kelemahan


Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.


9.Kata hati


Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.


10.Solat Istikharah dan Tawakkal


Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.


share dr Hj Abdul Samad

sebarkan ilmu walau dengan satu ayat..


Tuesday, July 27, 2010

Kursus Kepimpinan Pembantu Universiti


Nilah antara gambar2 smsa kursus
dijalankan..antara aktiviti yang menguji kesabaran ahli
kumpulan aq.



aktiviti yang paling mencabar...
hampit 3 jam kami selesaikan cabaran ni...
tuk pon dapat subsidi kayu....
hahaha...muka hitam abes masa nie..


pembentangan kumpulan....
terketar2 nak bercakap kat depan..
p bile marah junior hilang ketar ye...


bergambar kenangan bersama Pemangku HEP


Pembantu Universiti siswi....hihi.....
semua ni dah tinggal kenangan...
skrg masing2 sibuk ngan kuliyah n ladang...
apa2 pun kita tunggu Family Day Pembantu Universiti erk..

Sunday, June 27, 2010

salam

dah agak lama aku x update blog ni...
aku agak sibuk tuk sem ni n semasa cuti sem
tempoh ari...sibuk ngan sukan MASUM...
pastu skrg dah 4 ari berada di kampus utk mengikuti
kursus Pembantu Universiti selama 2 minggu....
3 n 4 ni student baru dah masuk...
pastu 5 sampai 11 july Minggu Perkasa Putra...
mmg agak memenatkan...
pas Minggu Perkasa Putra akan ada lak
Minggu Integrasi Kolej...
tdow aku mmg xckp utk 3mggu ni.....

nantikan entry akt semasa MASUM n akt
lain slps aku selesai semua nie....
tunggu erk...
hee

Saturday, May 15, 2010

cabaran...

Alhamdulillah...
aku berjaya ke pemilihan peringkat ke 2
untuk Netball MASUM yang akan berlangsung
pada 28 Mei sehingga 6 Jun di UM....
pemilihan ke 2 akan berlangsung pada 17 Mei hingga
26 Mei n senarai nama pemain yg layak
akan diumum sblm berangkat ke UM
pada 27 Mei...

cabaran bagi aku n kekawan yg terpaksa
bersaing untuk mendapatkan tempat 17 owg yg dikehendaki
@ layak shja...
kami terpaksa bersaing dengan player senior UPM
yg telah mewakili Negara n Negeri masing2...
corak permain diowg sgt pantas
serta stamina yg tinggi berbanding kami bdk biasa
ini.diowg ni dah diibaratkan tdow ngan bola....
doakan aku berjaya terpilih

mewakili UPM ke kejohanan MASUM
( Majlis Sukan Universiti - Universiti Malaysia )...
amin....

Monday, May 10, 2010

Selamat Pengantin Baru

selamat pengantin baru
kepada kawan ku yang
baru membina masjid semalam...
semoga berkekalan selamanyer....
Aminn..

Senario Perkahwinan

Awal Perkahwinan
Isteri : "Jom kita pergi shopping"
Suami : "Jom..dari duduk rumah, bosan plak.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Jom kita pergi shopping"
Suami : "Abang ada hal lain kali yek.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Jom kita pergi shopping"
Suami : "Abang penat laaa..Ayang pergi sendiri laaa.."


Awal Perkahwinan
Isteri : "Hari ini kita makan kedai ye.."
Suami : "OK..no problem.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Hari ini kita makan kedai ye.."
Suami : "Awak tak boleh masak ke ?"

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Hari ini kita makan kedai ye.."
Suami : "Lebih baik kawin lain yang boleh masak untuk abang"


Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang mengandung.."
Suami : "Abang tak sabar nak lihat anak kita.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Abang tolong buat susu anak.."
Suami : "Abang mengantuk laa..ayang buat laaa.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Cuba awak tegur anak tu sikit.."
Suami : "Haiii..anak awak..awak ajelah yang tegur..."


Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : "OK..no problem.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : "Saya penat, awak ajelahh yang buat.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : "Awak tak boleh buat keee.."


Awal Perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "Apa yang ayang inginkan.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "Setiap tahun saya berikan...tak cukup lagi ke ?"

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "Tak payah le hadiah-hadiahhhhh..."


Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai masak.."
Suami : "OK..no problem.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai buat rendang"
Suami : "Awak ni pemalas laaa.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai buat kek.."
Suami : "mak ko tu..dari dulu tak pandai masakkk.."

5 Tip Tidak Dirompak Oleh Pencuri

1. Untuk rumah, pasang perangkap tikus sebanyak mungkin, letakkan umpan emas atau besi atau duit.

2. Untuk melindungi kereta anda, langgar apa-apa agar kereta anda kemek, pancitkan tayar anda, beli rim second hand yang buruk, beli ezsos paling murah dan jangan letak stiker pada kereta anda.

3. Untuk motor, pancitkan tayar, cabut spark plug dan sentiasa memastikan tangki minyak kosong.

4.Untuk anak anda, beli pakaian bundle untuk mereka pakai, beri hanya 50 sen sehari pada mereka.

5. Untuk anda sendiri, jangan suka menunjuk (berdosa tau !!!)

Fikirkanlah..Sebelum Kamu Mengeluh

Hari ini…sebelum kamu mengeluh tentang rasa dari makananmu,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum kamu mengeluh tidak punya apa-apa
Fikirkan tentang seseorang yang harus meminta-minta di jalanan.

Sebelum kamu mengeluh bahawa kamu buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada tingkat yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum kamu mengeluh tentang pasangan mu.
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup

Sebelum kamu mengeluh tentang nasib hidupmu,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat

Sebelum kamu mengeluh tentang anak-anakmu,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul

Sebelum kamu mengeluh tentang rumahmu yang kotor karana pembantumu lalai
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal di jalanan dengan apa adanya

Sebelum kamu mengeluh tentang jauhnya kamu telah menyetir,
Fikirkan tentang seseorang yang menempuh jarak yang sama dengan berjalan

Dan disaat kamu lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu,
Fikirkan tentang pengangguran dan orang-orang cacat yang mencari pekerjaan seperti mu

Sebelum kamu menunjukkan jari telunjukmu untuk menyalahkan orang lain,
Fikirkanlah, bahawa keempat jarimu yang lain menunjuk padamu dan tidak ada orang yang tidak pernah membuat kesalahan.

Jika kamu mampu untuk berfikir dahulu sebelum kamu mengeluh,
Maka ketika kamu sedang bersedih dan hidupmu dalam kesusahan,
Kamu masih bisa bersyukur kepada Tuhan bahawa kamu masih diberi kehidupan

Tuesday, May 4, 2010

abes togeee...

haha....kerja yg aku wat dengan
adik aku..haikal....
pokok yg asalnyer gile daun....
akhirnyer togee dikerjakan oleh
kami berdua....


pokok mangga yg tengah gler daun
sebelum togee kami kejakan
petang td....
hee...
tadaaaa....




hasilnyer....ambik masa 30 minit jew
cz nak cepat nak tgk ADAMAYA.....
pokok ni tempat ayam umah aku tdow...
jd mlm ni pandai2 lah ayam tu cr tempat
tdow lain...
maka dgn rasminyer baja organik
tuk pokok mangga ni akan
berkurangan lah...huhu
xpew..hanye sementara jew...
hee.....

Saturday, May 1, 2010

memenuhi undangan

aktiviti ari ni...
hahaha....
mengemukkan badan.....
bangun pagi bersiap g kenduri kawen
ke Felda Mayam selama 1 jam perjalanan.....
pastu terus g kenduri
ke Songsang....makan kenduri jew lah aku nmpknyer..

p xsangka jumpa Didi dien kat
kenduri Temerloh...
smlm baru bercakap dia nak dtg Temerloh...
Pahang xbeso mane pon...
leh jumpa....
minggu depan nak g Serdang....
pemilihan pemain Netball wakil UPM..
malas nyer nak g...
p terpaksa g...
ermmmm...

Tuesday, April 27, 2010

demam

xsampai 1 minggu balek kg...
aku demam..klow ikutkan ari ni hari kew
4 kat kg....sampai umah flu n batuk...
xbest nyerlah....
huhu...
nak egang anak saudara pon payah..
takot berjangkit...p klow xdok
owg aku pegang gak...
xkan nak biar dia nangis lak...
hehe

Sunday, April 25, 2010

Renungan bersama.....

1 minggu lepas seorang sahabat lamaku ada menceritakan
tentang apa itu pengkid...lesbian...beliau agak
keberatan untuk menceritakan semuanyer
kerana aku bukanlah dr golongan yg disebutkan diatas..
malah smsa beliau menceritakan pada aku..
aku terkebil2 n terperanjat kerana ramai
sahabat ku yg sudah terpisah hampir 9 tahun suda berubah
pada cinta songsang ini...
aku telah di tertawakan kerana tidak tahu apa2...
tapi aku xmalu kerna aku rasa menda ni xpenting
bg aku n aku doakan jauhkanlah diriku dari semua ini....
disini aku ada sedikit maklumat berkaitan semua ini .....

Pengkid ialah 'tomboy' atau lesbian ,merupakan perbuatan perempuan membuat penampilan seperti lelaki..Penampilan mereka termasuk gerak laku, berpakaian, penampilan, percakapan dan rupa seolah-olah lelaki, malah mereka tidak berminat kepada lelaki tetapi berminat kepada kaum sejenis.Golongan ini cuba menonjolkan identiti gender berlawanan daripada norma-norma biologi, moral dan sosial yang mereka miliki.

Pengetua Pusat Kebahagiaan Remaja dan Wanita (KEWAJA), Yahya Mohd. Yusof, menyatakan bahawa dahulu golongan ini agak tersorok dan berada dalam kelompok sendiri.Hari ini kegiatan pengkid lebih terancang dan berani. Ia merupakan bencana sosial yang wajat dibendung dan tidak terus menjadi kudis dalam masyarakat.

‘Pengkid’ tegar, agak sukar dipulihkan dalam waktu singkat, berbanding mangsa. Sejak 1988, kira-kira 200 dikategorikan sebagai ‘pengkid’ dan mangsa ‘pengkid,’ datang ke KEWAJA sama ada atas kerelaan sendiri atau dihantar ibu bapa.


FAKTOR


  • Dari usia kanak-kanak lagi sudah nampak kecenderungan mereka lebih berminat kepada perempuan, selain suasana negatif ketika mereka dibesarkan seperti melihat lelaki yang disifatkan sebagai ganas seperti bapa yang tidak bertanggungjawab, kaki pukul dan sebagainya. Mereka dikategori sebagai pemangsa atau mangsa.
  • Mereka terperangkap dengan pujuk rayu ‘pengkid’ asli yang pastinya mendatangi mereka dengan cara merayu, mengoda dan mencabul.Awalnya tidak suka, tidak mahu, tetapi mula menerima dan menyukai cara pemangsa. Mereka berjaya membentuk piramid yang membolehkan mereka membina rangkaian lebih luas.Ahli sub-budaya ini cepat bertukar pasangan dan ada di kalangan mereka mempunyai ramai pasangan dalam satu masa yang sama. Ini bererti, apa yang dicari hanya kepuasan nafsu bukan hubungan sah melalui perkahwinan dan tidak mahukan anak.
  • Fenomena anak gadis terlibat dalam cinta songsang berpunca kepada keinginan dan kehendak diri iaitu perhubungan cinta dan seksual wanita bersama wanita lain.
  • Kononnya hanya wanita mengetahui keinginan wanita lain dan menjanjikan kepuasan yang lebih.
  • Berasa lebih selesa kerana tidak terdedah kepada risiko mengandung.
  • Kurang kasih sayang juga antara penyumbang kepada gejala ini.Ramai ibu bapa hanya menjalankan tanggungjawab tetapi dalam jiwa mereka sebenarnya tidak melekat kasih sayang, kebahagiaan dan kemesraan.
  • Ramai juga berpendidikan tinggi tetapi golongan ini sebenarnya tidak mempunyai kemahiran sosial dan gagal mengawal emosi.


PANDANGAN ISLAM

Sejak dahulu tindakan dan perbuatan yang berlawanan jantina lahiriahnya dikatakan haram ,iaitu tidak dibenarkan sama sekali oleh Islam. Tindakan ini dikatakan mengubah fitrah kejadian manusia yang dijadikan Allah . Ia melanggar tabii serta fitrah dan dalam Islam jelas tidak boleh.

Sebuah NGO bukan Islam, Katagender dan Food-not-Bombs mengadakan demonstrasi di Kuala Lumpur membantah fatwa ang dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan mengharamkan pengkid. Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia Yusri Mohamad mahu fatwa yang dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan tidak dipertikaikan kerana ia sebuah institusi penting dalam Islam dan jarang dicabar. Kiranya ada bantahan dan rungutan, perbincangan tertutup yang disertai pakar-pakar hendaklah diadakan. Bukan Islam tidak patut campur tangan sebelum mereka mempelajari dan memahami al Quran dan Hadis. Majlis Fatwa merasakan wajar fatwa mengharamkannya dikeluarkan kerana Jakim menerima aduan. Oleh itu pada 23 oktober 2008, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan mengharamkan perbuatan perempuan yang membuat penampilan seperti lelaki atau dikenali sebagai ‘pengkid’. Pengerusinya ialah Profesor Datuk Dr. Abdul Shukor Husin.

Ketua Pegawai Eksekutif Dewan Amal Islam Hadhari (Damai), Amran Zakaria bersedia mengatur pertemuan antara pihak NGO dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berhubung isu fatwa itu. Sebelum ini, Pengarah Eksekutif Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO), Ivy Josiah mempersoalkan fatwa tersebut yang disifatkan cuba mengongkong cara hidup seseorang termasuk dalam soal berpakaian. Ivy Josiah melihat kes ini menyekat kebebasan wanita selain menjadikan negara ini dipandang serong dan ditertawakan negara luar. Beliau mungkin berasa malu kerana ditertawakan oleh negara luar.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi meminta Ivy Josiah tidak hanya menggunakan logik akal sahaja kerana boleh menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat.Kalau masalah seorang perempuan lari kepada lelaki lain ada undang-undang yang boleh menyelesaikannya tetapi jika ada perempuan lari kepada perempuan lain mesti ada peranan lelaki di kalangan perempuan itu.




Saturday, April 24, 2010

NEW DESIGN

cantik kan.....



ni lagi smart





dengan adayer baju baru ni...
maka xlama lg aku akan memilikinyer lah...
sebelum ini ada tajaan yg menyebabkan aku xnak li..
skrg tanpa was2 lg...hee

Thursday, April 22, 2010

akhirnye

alhamdulillah.....

dah berakhir sem 4 untuk semester 2009/2010...
sabtu ni dh nak balik semananjung...
pada 23 jun 2010 dh kena daftar balik
untuk kursus Pembantu Universiti...
untuk persediaan menanti ketibaan pelajar baru...
sama2 kita nantikan...
babai...

Monday, April 19, 2010

KISAH ADIK HANA

Tengah blogwalking tadi terjumpa post pasal adik Hana ini di blog member ku..Sungguh menyayat hati aku...dan sesiapa saja yang mengikuti kisah ini...Rasa sebak dihati aku. Simpati pada keluarganya terutama si ibu yang mengandungkannya selama 9 Bulan...Sila baca entry ini hingga habis...abaikannya jika anda tidak suka baca entri panjang lebar...

Copy Paste dari Blog SHUHA SHUSI.

KAWAN AKU MINTA TOLONG SEBARKAN EMEL INI...
Saya Rohaiza Bte Ishak. Saya merupakan guru Kemahiran Hidup di MRSM Muar. Tujuan saya menulis email ini ialah untuk memohon belas kasihan dari pembaca kerana anak kedua saya yang bernama NurHannah Bte Mohamed Helmi berusia 3 bulan tidak sihat.

Ketika bersalin, anak saya lemas kerana tali pusat keluar lebih kurang 40 minit sebelum saya bersalin. Ini menyebabkan anak saya lemas kerana tidak mendapat oksigen kerana tali pusat sudah terkeluar.

Apabila doctor scan (MRI) otak anak saya, doctor menyatakan bahawa anak saya terencat akal kerana sel-sel otak telah mati kerana kekurangan oksigen. Hanya Allah yang tahu apa yang saya rasa ketika itu.

Kaki bagaikan tidak jejak ke bumi. Muka saya pucat bagaikan tiada darah lagi. Hampir 3 minggu saya mengambil masa untuk terima hakikat apa yang doctor terangkan mengenai anak saya. Hari-hari saya menangis. Saya rasakan hati saya kosong.

Selepas 3 minggu saya cuba berkongsi masalah dengan teman sekerja. Semangat saya mula datang apabila ada rakan yang mengalami situasi yang sama seperti saya iaitu anak mereka lemas ketika bersalin. Doktor juga menyatakan anak mereka terencat akal. Tetapi kuasa Allah mengatasi segalanya dan anak mereka alhamdulillah sihat. Tetapi saya akui bahawa saya hanya insan yang lemah. Kadang-kadang saya kuat, kadang-kadang saya lemah sangat.

Rakan menasihati saya agar perbanyakkan solat hajat, baca yassin dan bersedekah. Alhamdulillah. Saya melakukan semua nasihat yang mereka berikan. Perkembangan terbaru tentang anak saya ialah dia masih lagi belum boleh menghisap dan menelan. Minum susu menggunakan tiub yang dimasukkan terus ke perut. Suction machine pula digunakan untuk menyedut air liur kerana anak masih tidak boleh menelan.

2 minggu lepas anak dimasukkan ke hospital kerana jangkitan kuman pada paru2. Ketika itu keadaan anak terlalu lemah menyebabkan doctor sukar mencari urat anak. Pilihan kedua ialah masukkan line hingga ke tulang.

Sekali lagi anak saya diduga iaitu selepas 3 hari kaki anak bengkak. Apabila doctor buat x-ray, rupanya kaki anak saya patah kerana dicucuk ketika memasukkan line.Pergerakan anak saya tidak seaktif bayi kerana kesan kurangnya oksigen di otak ..tambahan pula kaki kanan anak bersimen.

Hanya Allah tempat saya mengadu. Jika boleh, biarlah saya yang menanggung semua kesakitan itu, bukan anak saya yang berumur 3 bulan. Minum guna tiub, tak tahu menelan…kaki pula bersimen.

Kalian bayangkanlah bagaimana perasaan seorang ibu yang menjaga janin dalam kandungan bagaikan menatang minyak yang penuh. Tetapi selepas lahir, begitu besar ujian untuk anak saya.Terus terang saya katakan bahawa ini adalah ujian yang maha-maha besar dalam hidup saya. Saya bersyukur kerana Allah menguji saya kerana Dia sayangkan saya dan anak.

Dikesempatan ini saya memohon, merayu dan menagih simpati agar kalian dapat meluangkan masa untuk melakukan sembahyang hajat agar kesihatan anak saya pulih dan jauhkanlah anak saya dari sebarang kecacatan.

Andainya terlalu berat permintaan saya, bacakanlah Al-Fatihah. Jika permintaan ini juga berat, cukuplah kalian mengucapkan INSYAALLAHagar anak saya sihat, dijauhkan dari kecacatn dan dipulihkan kerosakan pada otaknya. Mudah-mudahan dengan keikhlasan kalian, doa kalian dimakbulkan. Hanya Allah yang mampu membalas budi kalian.

Saya juga memohon agar kalian dapat forwardkan email ini kepda rakan-rakan kalian agar dapat membantu anak saya. Kesihanilah anak saya kerana dia terlalu kecil untuk memahami erti kesakitan. Jika ada nasihat, pengalaman dan ilmu..emailkanlah kepada saya rozex_3056@yahoo.com.my. Di sini saya sertakan panduan sembahyang hajat. Mudah-mudahan bolehlah kalian amalkan jika ingin memohon sesuatu hajat. Percaya dan yakinlah bahawa Allah maha mendengar doa dari hambaNya.

Solat Hajat
1) Niat Ushalli sunnatal hajati rak’ataini lillaahi ta’aala.
2) Tiap-tiap 2 rakaat sesudah membaca al-fatihah, baca Ayat kursi 1x, dan Kul huallah huahad sebanyak 1x.
3) Sehabis salam yang terakhir, sujud semula. teruslah meminta hajat kepada Allah dengan khusyuk.Insyaallah Allah makbulkan.

Ayat Kursi
Allahu laa ilaaha illaa huwal hayyl qayuum, la tak khu-dzuhuu sinataunw walaa naw-um, lahuu maa fis samawaati wamaa fil-ardhi, man dzal-la-dzii yasy-fa-‘u indahuu illaa bi-idz-nihii, ya’-lamu maa bayna aydiihim, wamaa khal-fahum walaa yuhii-thuuna bi-syai-inm min’ilmihii illa bimaa syaa-a, wasi-‘a kursiy-yuhus samaawaati wal-ar-dha, walaa ya-uu-duhuu hifzhuhumaa wahuwal ‘aliy-yul azhim.


Gambar ini diambil pada hari ke-2 kelahiran Hana. Waktu ini Hana di ICU nursery. Hana bernafas menggunakan mesin kerana ketika lahir, denyutan jantung sudah terhenti. Doktor melakukan CPR untuk mendapatkan semula nyawa Hana. Allah Maha Berkuasa. Alhamdulillah.


Ini gambar 2 minggu lepas ketika di wad knk2 tiba2 pernafasan Hana laju. Doktor memberi saya 2 pilihan. Pilihan pertama untuk mendakap Hana buat saat terakhir kerana Hana terlalu sukar bernafas. Pilihan kedua pula ialah masuk ke ICU dan memasukkan kembali tiub pernafasan. Doktor menerangkan jika tiub sukar di masukkan ke mulut, mereka akan masukkan melalui leher dengan menebuk leher Hana. Dengan kuasa Allah tiub berjaya dimasukkan melalui mulut.


Ini gambar ketika Hana dimasukkan ke ICU selepas tiub pernafasan dimasukkan melalui mulut. Hanya air mata saya yang menemani Hana ketika di ICU kerana saya tidak dibenarkan menjaga Hana ketika di ICU.


Ini gambar selepas kaki Hana disimen. Tiub di mulut Hana digunakan untuk menyusu. Belum lagi pandai menghisap, kaki pula patah. Alhamdulillah atas ujian yang diberikan. Saya redha.
Saya berharap dengan melihat gambar Hana, lahirlah sedikit simpati dari kalian. Cuma doa yang saya pohon dari kalian agar Hana boleh membesar seperti kanak-kanak yang sempurna. Jauhkanlah Hana dari kecacatan.
Mudah-mudahan Allah gantikan sel yang rosak di otak Hana dengan sel yang baru dan dipilih di kalangan sel yang terbaik untuk Hana. Inilah doa yang tiap kali saya baca setiap sujud yang terakhir, setiap kali lepas solat fardu dan solat hajat.
Mudah-mudahan Allah makbulkan segala doa dan Allah berkati segala usaha saya. Selebihnya saya bertawakal. Amin

Apalagi yang mampu aku lakukan selain mendoakan untuk adik Hana..Marilah kita sama-sama berdoa untuk si kecil ini...


Saturday, April 17, 2010

Yes...


TORRES hangat dilaporkan akan dijual musim panas ini berikutan beban hutang RM1.16 bilion yang ditanggung Liverpool. Gambar kecil, Steven Gerrard

Spekulasi penjualan mereka musim panas ini tidak akan berlaku: Broughton

ENGLAND: Pengerusi baru Liverpool, Martin Broughton menegaskan tiada tekanan ke atas kelab itu untuk menjual pemain bintangnya - Fernando Torres dan Steven Gerrard musim panas ini.

Broughton, yang juga pengerusi British Airways, dibawa masuk untuk memantau penjualan Liverpool selepas pemilik bersama dari Amerika Syarikat, Tom Hicks dan George Gillett memutus menamatkan kewujudan kontroversi mereka di Anfield.

Broughton berkata, sejumlah dana disediakan menjelang jendela perpindahan musim panas ini dan pemilik baru mungkin akan mengambil alih tempat Hicks dan Gillett sebelum musim baru bermula.

Beban hutang Liverpool sejumlah 237 juta pound (RM1.16 bilion) menimbulkan spekulasi Torres dan Gerrard akan dijual musim panas ini, tetapi Broughton menjelaskan ia tidak akan berlaku.



“Saya tidak nampak sebab untuk penjualan itu berlaku,” kata Broughton. “Dana akan disediakan menjelang perpindahan musim panas ini, tetapi saya tidak akan dedahkan jumlahnya.”


Menurut Broughton, pemilik baru perlu membuktikan mereka mempunyai dana mencukupi untuk memacu kelab itu ke depan akan dianggap ‘gila’ sekiranya tidak meletakkan pembinaan stadium baru dalam rancangan mereka.

“Apa yang terbaik untuk kelab ialah seseorang datang dan membina stadium baru, memastikan kelab benar-benar disokong kewangan kukuh dan mempunyai dana mencukupi untuk memajukan kelab,” kata Broughton.



Broughton juga tidak mendedahkan berapa nilai sebenar kelab itu untuk dimiliki. Hicks dan Gillett membelanjakan sekitar 220 juta pound (RM1 bilion) ketika membeli Liverpool pada 2007 dan kini membuka bidaan pada harga 500 juta pound (RM2.5 bilion). – Agensi

p/s : mane pon gerrard berada aku akan sokong dia...heee...go.go gerrard n Liverpool

Hak milik Berita harian Ahad ( 18 April 2010 )

Al - Fatihah


KERETA Toyota Estima yang dinaiki bekas vokalis kumpulan Spin, Achik atau nama sebenar, Murad Md Shari, 28, dan sepupunya Salihin Md Salleh, 29, terbakar selepas terbabas dan melanggar tiang papan tanda di Kilometer 13, Lebuh Raya Kajang-Seremban (Lekas) di Mantin, petang semalam.

video




SEREMBAN: Bekas vokalis kumpulan Spin, Achik atau Murad Md Shari, 28, maut apabila kenderaan pelbagai guna (MPV) yang dipandunya terbabas lalu merempuh tiang papan tanda sebelum terbakar di Kilometer 13, Lebuh Raya Kajang-Seremban (Lekas) di Mantin, dekat sini petang semalam.

Kemalangan kira-kira jam 6 petang itu menyebabkan penyanyi yang pernah membintangi beberapa filem dan drama mati di tempat kejadian dan kereta Toyota Estimanya hangus. Mayatnya dihantar ke Hospital Tuanku Ja’afar Seremban (HTJS) untuk bedah siasat.

Kejadian berlaku ketika Achik bersama sepupunya, Salihin Md Salleh, 29, yang duduk di tempat penumpang depan dalam perjalanan pulang ke Seremban 2 selepas selesai menjalani rakaman program Radio Televisyen Malaysia (RTM) di Angkasapuri, Kuala Lumpur.

Ketika ditemui di tempat kejadian, Salihin yang masih dalam keadaan terkejut memberitahu dia tertidur sepanjang perjalanan dan tidak tahu bagaimana kemalangan berlaku.


“Apabila sedar, saya berada di tepi lebuh raya dan dalam kesakitan,” katanya yang patah tangan kiri dan kaki kanan sebelum dihantar ke Hospital Kajang untuk rawatan.


Katanya, mereka bertolak dari pejabat perniagaan buku dan produk kesihatan milik Achik di Muar, Johor, kira-kira jam 7 pagi semalam ke Angkasapuri dan bertolak pulang ke rumah penyanyi itu di Seremban 2, kira-kira jam 4 petang.


Seorang saksi kejadian berkata, dia tiba di tempat kemalangan ketika kenderaan itu belum terbakar, manakala Achik dan Salihin masih berada di tempat duduk masing-masing, tetapi penyanyi itu dipercayai sudah meninggal dunia.
“Saya bersama beberapa orang lain menarik kedua-dua mangsa keluar dari kenderaan ke tempat selamat. Tidak lama kemudian kenderaan itu mula terbakar dan api semakin marak," katanya.


Sepasukan anggota bomba tiba di tempat kejadian kira-kira jam 7.10 malam dan berjaya memadamkan kebakaran tidak lama kemudian.


Acik yang berasal dari Felda Sendayan, dekat sini menyerlah dalam bidang seni ketika bersama Kumpulan Spin melalui album Roda Roda Rindu.


Lagu Paling Comel dinyanyikannya bersama Nana atau Siti Nordiana Mohd Alias mendapat sambutan hangat peminat sehingga melonjakkan nama Achik dalam bidang muzik. Allahyarham juga pernah dinobatkan Pelakon Harapan Lelaki di Festival Filem Malaysia Ke-17 menerusi filem Diari Romeo pada 2004.


Achik yang mengahwini HM Rosezaitul Suriani Wati Maarof, 29, pada 2005 kehilangan anak sulung, Puteri Rania pada 29 Mac 2007 ketika berusia dua bulan disebabkan masalah usus dalam perut.


Sementara itu, Rosezaitul atau Tasha yang dihubungi Berita Minggu, tidak mampu berkata-kata kerana masih terkejut mendengar berita sedih itu, sebaliknya panggilan dijawab seorang gadis yang mendakwa sepupunya, Nurul Fazarin Roseli, 25, memaklumkan mereka dalam perjalanan ke HTJS. “Maaf... Tasha tak mahu bercakap dengan sesiapa, dia masih terkejut bila menerima berita kematian Achik. Kami dalam perjalanan ke hospital kerana baru saja dimaklumkan bahawa jenazah akan dihantar ke sana,” katanya.


Sebelum kemalangan, Achik bersama Nana baru saja menjayakan persembahan bersama RTM yang disiarkan secara langsung menerusi TV2, iaitu program hiburan Gah 1. Mereka sempat mendendangkan lagu baru, Cari Ketenangan dan Achik sendiri menyanyikan lagu solo barunya, Engkau Yang Ku Cinta.


Usaha mendapatkan komen Nana mengenai kejadian itu tidak berhasil apabila dia tidak membalas kiriman SMS mahupun menjawab panggilan telefon.


BERITA HARIAN..AHAD ( 18 APRIL 2010 )



Layakkah digelar MAHASISWI??


tak tahu lah apa perasan aku sekarang der....
sangat marah dengan tindakan minah yg xtaw nak hormat
orang lain....dia ingat apa yg dilakukan kecik kew....
apa perasan kamu semua klow kamu dikatakan 'B...'
marah kan??bengang semua ada...
dah lah mengganggu orang lain nak stdy...
pastu orang lain terpaksa mendengar
carutan yang dikeluarkan...
satu blok terkejut dengan tindakkan minah
yang xtaw menghormati penghuni lain....

malah aku n ketua blok yang pergi menegurnyer telah
dipanggil 'b...'..memang panas lah der...
nasib baik x makan penampor jew td cz rumet dia
terus kunci pintu....
tp kau ingat kau leh terlepas...
semua penghuni blok mmg sakit hati ngan tindakan kau...
gaduh dalam telepon mengalahkan
bergaduh ngan owg yg ada depan mata...
otak takde kot...
nak kata bodoh kau bdk U....
fikir sendiri lah weh.....

p/s:wat sesuatu fikir kai otak....

Thursday, April 15, 2010

TEAM KESUKAAN N PLAYER KESAYANGANKU



Piala dunia tinggal 56 ari sahaja lagi....
jangan lupa menyaksikan perlawanan secara langsung
yang akan disiarkan di Tv 1...
jangan ketinggalan menyokong pasukan pilihan
anda semua...nak taw pasukan pilihan aku n
player kesayanganku????
hehe....
jom...jom....

Pasukan England...
nak taw nape aku sokong England??
nantikan jawapan nyer...


pasukan Brazil...
sebab apa suka brazil...
suka dengan gaya dan skill yang ditunjukan...
permainan yg nmpk tenang...

pasukan Sepanyol/Spain
banyak betoi pasukan kesukaan aku erk....
p Sepanyol ni pemainan dia agak egresif
dr Brazil....
walaubagaimanapun, pasukan pilihan utama
aku ialah Brazil..dari dulu,kini n selamanya....


Hah..mamat ni lah wat aku suka pasukan England...
Steven Gerrard....

hensem, pun hensem....
pemainan dia pon menarik....

aku rasa dia lg layak memegang cap captain
dari John terry tu...
tak pewlah...captain Liverpool pun dh k....


kehebatannyer terserlah...nantikan aksi
Gerrerd di Piala Dunia Afrika Selatan nanti...
nasib baek ct sem...dapat lah aku menatap
muka Gerrard sepuasnyer...
hehe....


No Boby ....

video

hehe....No boby versi Malaysia....
bukan No Body versi Korea....
agak menarik gak lah tarian diowg nie....
bape lama berlatih agaknye...
aku pon xselembut nie...
heee

Tuesday, April 13, 2010

selesai suda utk ari ni

alhamdulillah..soalan kbkk utk subjek
keusahawanan agroteknologi tadi aku dapat jawab...
entah berapa helai kertas habis aku mengarang jawapan
untuk 3 soalan...yg dasyat sekali
soalan no 2 mintak dibuat ringkasan rancangan perniagaan....
aku fikir gak nak isi apa..at list aku isi
ringkasan ekslusif syarikat, visi, misi n matlamat.
ye lah..klow nak ikutkan rancangan perniagaan ( RP )
agak tebal gak lah muka suratnyer....
pew2 pon aku dh berjaya menjawab paper utk ari nie...
paper akan dtg pada ari khamis nie...
hehe...menghafal..
( tinggal 4 paper lagi )

~~babai~~

Sunday, April 11, 2010

mood...mood...mood...




stdy week??apa yg dah aku prepar???
bape bab yg dah aku tamat??
huhu..satu pew pun aku xbaca g...
pew nak jadi nie.....
selasa nie paper KEUSAHAWANAN AGROTEKNOLOGI..
mood stdy dtg lah.....huhu
mood stdy x kunjung tiba..
yg dtg mood berblog....
huhu...apa nak jd lah ngan aku nie...
mgkn mood nak balik kg kuat sgt nie.....

mlm td masa abes ngan bola piala FA jew...
menjerit sampai xingat dunia...
sampai kena marah ngan senior...
wat xtaw jewlah...he..jahat toi...
cr pasai mggu stdy week...mmg kena soundlah..
padan muka...p wat muka xmalu jew...
bukan aku sowg jew yg menjerit...
cz agak ramai yg layan bola mlm td...
semua blok layan bola...hahaha....

mood stdy...mane kau...
ni semua angkara subjek selasa ni
xdok nota...ye lah..aku nak stdy pew
klow dh lecture aku xbg nota...
dia bg taw pon soalan KBKK yg keluar...
jd aku stdy paper khamis lah...
PENGENDALIAN DAN PEMPROSESAN PRODUK PERTANIAN..
agak susah gak...

semua geng aku malah rumet
aku yg tahun akhir nie pon
mengugut xdok mood nak stdy...
semua dah biul agaknyer...
mcm2 hal lah bila dh nak final...
pe2 pon aku nak ucapkan selamat
menghadapi final exam pd
semua student UPMKB yg akan
bermula pd 12 APRIL ni..pastu kita
balik kg ramai2 erk...biar 1 flight tu penuh
student UPMKB jew...
hehe